Skip to content

Einde jaar

28 november 2009

Het is weer bijna zo ver. December daagt en dat betekent de verplichte ronde aan beschouwingen op het voorbije 2009 en de uitkijk naar 2010. Nu ben ik niet iemand die houdt van terugkijken, maar ik wil wel eens een gooi doen met betrekking op 2010.

Als je het mij vraagt, dan is 2010 het jaar van de volwassenheid van data warehouses. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft al een jaar of wat een DWH snorren en iedere dag wordt er meer data verzameld. Dit betekent niet alleen meer gegevens voor trends en analyses, maar ook een voortdurend beheersprobleem. Want die data moet wel even geprocessed worden en vaak wordt het batch window er niet groter op, maar veeleer kleiner. Dit door de hogere eisen die er gesteld worden en het steeds meer operationele karakter van de informatie voorziening.

Ik denk dan ook dat er een opkomst zal zijn van column-based databases. De tijd is er rijp voor. Er moet een stap gemaakt worden. Column-based databases kunnen met “ouderwetse SQL” benaderd worden, je hoeft je ETL niet ontzettend aan te passen en je rapportage SQL ook niet. Maar de extractie performance is wel een stuk beter en dat is vette winst.

Een tweede mogelijkheid om de performance eenvoudig op te krikken is de inzet van Solid State Drives. Het kost een duit, maar dan heb je ook wat: snelheid. En dat is heel erg gewenst, want de bottleneck bij DWHs is toch vaak I/O.

Als derde voorspelling voor 2010 moet ik toch weer aan de mega-vendors denken. De grote toko’s IBM, SAP en Oracle hebben hun slag geslagen zo’n twee jaar terug. Sindsdien is het stil geweest aan het front. Dat terwijl de markt kennelijk zo groot is geworden, dat deze de overnames rechtvaardigt. Ik verwacht in de 2e helft van 2010 wat beweging. Want het wordt wel weer eens tijd voor nieuwe versies van Cognos en BO, waarin de integratie in de bedrijfssuite zichtbaar wordt. Wat dat betreft is Oracle sneller met EPM 11 en de integratie van Hyperion met OBI

Tegelijkertijd denk ik dat 2010 een kanteljaar wordt voor de overgebleven independent BI/DWH bedrijven. Ik denk dan aan Informatica, Information Builders, SAS en MicroStrategy. Als de mega-vendors slagen in de integratie en interessante nieuwe versies uitbrengen, wordt het moeilijker en moeilijker voor the little few om te overleven. Of overlezen ze juist omdat ze independent zijn? Willen de klanten zich juist niet binden aan één grote leverancier? 2010 zal het uitwijzen…

Tot zo ver mijn zicht op 2010. Hebben jullie lezers ook een glazen bol?

One Comment leave one →
  1. 30 november 2009 16:09

    Ik zie dezelfde ontwikkelingen, maar denk ook dat het durven gebruiken van informatie in applicaties in 2010 echt gaat beginnen, de operational bi. Met nog meer beheer issues uiteraard voor je data warehouse. Ook een grote uitdaging!

Geef een reactie

