Skip to content

Speeddaten met HAVO meisjes

10 december 2009

In tegenstelling tot wat de titel mogelijk suggereert vind je hier geen tips over hoe in contact te komen met meisjes. Wat dan wel?

Afgelopen maandag heb ik voor het eerst in mijn leven gespeeddate.  Op een middelbare school met 3-HAVO meisjes. De meisjes moeten dit jaar hun vakkenprofiel kiezen. Het expertisebureau VrouwenHogerTechnischOnderwijs (VHTO) organiseert speeddates om meisjes voor te lichten over opleidingen en beroepen die technisch georiënteerd zijn.

Want het blijkt dat meisjes nog steeds minder dan jongens geneigd zijn om te kiezen voor het natuur en techniek profiel: bèta-vakken. En dat is jammer. Want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat jongens en meisjes ongeveer even goed zijn in de vakken wiskunde, natuurkunde en scheikunde. Dus waarom zouden meisjes er dan niet voor kiezen?

Vaak blijkt dat meisjes een eenzijdig beeld hebben van techniek. Zij zijn al snel geneigd om te denken aan een beroep als automonteur. Terwijl er ongelofelijk veel meer is. Vandaar dat het VHTO vrouwelijke professionals benadert om te speeddaten met de meisjes.

Het is de bedoeling dat je in de speeddate uitlegt wat je doet. Als Business Intelligence consultant heb ik vaak moeite om aan volwassen met al hun levenservaring  goed uit te leggen wat ik doe. Het idee dat ik dit op een begrijpelijke manier aan  14-jarige pubers moest overbrengen was een hele uitdaging. Ik heb gemeenschappelijke grond gezocht en gevonden: Sinterklaas!

Stel even dat Sinterklaas echt zou bestaan. Wanneer zou hij het dan een geslaagd Sinterklaasfeest vinden? Welke doelstellingen zou hij hebben? Welke informatie heeft hij nodig om te zien of hij op koers ligt om zijn doelstellingen te behalen? Waar haalt hij deze informatie vandaan?

Aan de hand van Sinterklaas kon ik heel mooi uitleggen wat mijn rol in het geheel zou zijn. Ik had rapportjes gemaakt om inzicht te geven in o.a. het verschil tussen het aantal gezette schoenen en het aantal gevulde schoenen. En de top 3 redenen van het niet vullen? Schoorsteen te klein, huis potdicht en agressieve huisdieren.

Weer een lege schoen

Weer een lege schoen

Ja, aan fantasie geen gebrek. En het werkte!

Aan de vragen van de meisjes kon ik merken dat het landde. Of ik met dit verhaal zieltjes heb gewonnen voor BI en bèta: die illusie heb ik niet. Maar Sinterklaas hou ik erin voor volwassenen die nog nooit van BI hebben gehoord!

2 reacties leave one →
  1. Perry Koot permalink
    10 december 2009 13:40

    Leuk om mensen met een simpel verhaal uit te kunnen leggen wat voor werk je doet. “Iets met computers” is ook zo kort door de bocht.

    Ik gebruik wel eens de “Military intelligence” als voorbeeld.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Military_intelligence

    Military intelligence verschilt natuurlijk niet of nauwelijks van business intelligence. Maar men lijkt dan wel opeens het belang van je werk te begrijpen. En het klinkt natuurlijk een stuk stoerder!

  2. Karien permalink
    14 december 2009 11:06

    Leuk en nuttig werk, Pink Lady. Rolmodellen werken, dat is bewezen en vrouwen zijn met name in de BI hard nodig. Niet voor de vrouwen alleen, de BI wordt er beter van !

Geef een reactie

