Skip to content

Spiegelbeeld, vertel eens even…..

17 december 2009
tags:

Klappertandend zat ik afgelopen woensdagavond in ‘De Villa’ in Laren in afwachting van Karien Verhagen die ons een spiegel ging voorhouden: ‘Wanneer wordt de BI-consultant eindelijk volwassen?’. Ik moet eerlijk bekennen dat ik meer herkende in de spiegel van Karien mij lief was. Zij nam ons mee op een toer langs een tiental valkuilen waar wij als BI-consultants (zeg maar, BI ICT’ers) nog steeds intuinen.

En het is niet zo dat ik ze niet ken, die valkuilen. Ik herken ze allemaal, veel te goed om nog comfortabel te zijn. Maar blijkbaar is het herkennen ervan onvoldoende om te voorkomen dat je er in tuint. En verder denk ik dat ze niet zo makkelijk herkenbaar zijn omdat de valkuilen zich vermommen. Dan  bedoel ik natuurlijk niet met snor of baard of zonnebril.

Een van de valkuilen is dat wij als ICT’ers te veel op de stoel van de business gaan zitten. Als dit gebeurt, zouden alarmbellen moeten gaan rinkelen. Maar dan komt de vermomming van het woord: de business zegt dat BI belangrijk is. Als de business dit niet ondersteunt met daden dan is het net als trekken aan een dood paard, niet te doen. Nog veel vervelender is het als het gaat om een BI-paard waar je al een aantal maanden je ziel en zaligheid in hebt gestopt. Dan is het moeilijk om onder ogen te zien dat het paard toch echt dood is! Au!

De spiegel van Karien zorgt ervoor dat ik weer even een pas op de plaats maak en kritisch naar mijn eigen praktijk kijk.  In welke valkuilen bevind ik mij momenteel? En nog belangrijker: kan ik er nog uitkomen? Om mij altijd bewust te zijn van de valkuilen, heb ik dankzij Karien een nieuwe mantra: ‘De kwaliteit van de relatie tussen business en ICT bepaalt het succes van (de) BI(-cyclus)’. Het rolt nog niet makkelijk van de tong. Maar misschien na een paar glazen wijn met Kerst…

No comments yet

Geef een reactie

