Skip to content

Stel de norm!

29 december 2009
tags:

Afgelopen week ben ik aan het denken gezet door mijn collega Karien Verhagen, een bekende dame in het vakgebied van Business Intelligence. Zij wees mij op een fenomeen dat te weinig aandacht krijgt. Namelijk, het stellen van normen.

En wel op zo’n manier dat het niet een eenmalige actie is, maar onderdeel is van de performance cyclus en onderdeel is binnen de architectuur. Daarmee bedoel ik niet de maandelijkse/jaarlijkse targets. Maar bijvoorbeeld de normen groen, oranje en rood in de dashboards.

Dat zette mij aan het denken. Afgelopen jaren ben ik zeer weinig organisaties tegen gekomen, waarbij het stellen van normen onderdeel is van de BI architectuur, laat staan binnen de organisatie doelstellingen. Dus wanneer vinden we dat de gauge groen of rood moet zijn ? En wat zijn de normen in de tijd?

Voor veel organisaties is het al een uitdaging om budgetten/forecasts maandelijks te monitoren, aan te passen en onderdeel te maken van de BI cyclus. Laat staan, het bepalen van de norm.

Mijn voornemen voor 2010 is het stellen van de norm verder onder de aandacht te brengen! Alleen al de discussie starten en voeren over de norm gaat naar mijn idee direct een bijdrage leveren aan het verbeteren van je resultaten. Tjsa en dat is toch wat we allemaal willen?

Deze post is eerder verschenen in IT-executive.
No comments yet

Geef een reactie

