Skip to content

Business Intelligence in perspectief

11 januari 2010
tags:

Afgelopen dagen moest ik denken aan een voorval waarbij de analyses en rapportages een trendbreuk vertoonden, maar de cijfers niets verklaarden.
Ik was in gesprek met een klant over de omzet ontwikkelingen over 2009. De omzet vertoonde plotseling een neergaande lijn vanaf de maand juli. Deze klant had last van de crisis, maar daarnaast speelde er nog veel meer. De verschillende analyses gaven aan dat de ene regio beter presteerde dan de andere. Naast de regio zag je o.a. ook verschillen per productlijn en salesmanager.

Het was september en ze waren al weken bezig met onderzoek naar de precieze oorzaak, maar de cijfers vertoonden geen eenduidig beeld of oorzaak. Een voorval dat naar mijn idee niet op zichzelf staat.

Met BI ben je staat om veel te analyseren en voorspellen, maar resultaten moet je altijd in perspectief bekijken. Seizoensinvloeden, gebeurtenissen (intern/extern) en bijvoorbeeld kwalitatieve gegevens over je klanten en medewerkers kunnen een heel ander beeld geven.

In dit specifieke geval was het benodigde perspectief de aanpassing van de bonusplannen in juni. Informatie die niet zichtbaar was in de cijfers en analyses. Informatie die de cijfers in een geheel ander perspectief plaatsten.

Naar mijn idee is Business Intelligence zonder de inzet en kunde van de mensen die er mee werken dan ook waardeloos.

Deze post is eerder verschenen in IT-executive.
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: