Skip to content

Kijkplezier, de KPI voor BI?

26 februari 2010

En dan nu, het entertainmentnieuws:

“Vandaag is tijdens het International Report Festival is het Profit & Loss Report in première gegaan. Dit rapport ontving veel lof van critici en het publiek. Tijdens de voorstelling zat het publiek het puntje haar stoel door de speciaal op het publiek afgestemde data, de betrouwbare gegevens en ongekende visuele presentatie van informatie. Zeker voor de controllers onder ons geldt: Dit rapport moet je gezien hebben!”

Tot een rapport festival zal het niet komen maar wellicht kunnen BI-ers wel van de TV en film industrie leren…

Kijkplezier verkoopt

De TV en film industrie doet er alles aan om de kijker te vermaken. Stap voor stap wordt de kijkervaring steeds intenser.  Denk maar aan:

  • De steeds groter wordende breedbeeld Full HD LCD TV’s.
  • De Blue-ray DVD die tegenwoordig 7.1 Dolby Surround in de huiskamer mogelijk maakt.
  • De special effects zijn tegenwoordig niet meer van echt te onderscheiden.
  • De verhaallijnen worden steeds origineler en tv programma’s steeds gekker.
  • Kleuren die de omgeving aanvullen.
  • Of wat dacht je van 3D TV, de techniek die as we speak aan het doorbreken is.

Alles wordt uit de kast gehaald om het kijkplezier van de consument te verhogen. En dat is niet gek, want kijkplezier verkoopt!

Naar rapporten, dashboards en scorecards wordt ook veel gekeken, moeten wij daarvoor ook rekening houden met het kijkplezier?

Wat is kijkplezier?

Eerst even onderzoeken wat kijkplezier betekent: Vandale.nl kent het niet en verder op Internet kom ik geen kant en klare definitie tegen. Maar zo heel moeilijk kan het toch niet zijn? Kijkplezier is zoals het woord zelf al zegt: “het beleven van plezier aan iets waar je naar kijkt”. Maar wat verhoogt dan het kijkplezier?  Volgens mij twee dingen, de content zelf en de omgeving. Ik zal deze punten verder uitwerken:

1) Content

  • Kwaliteit, om lekker te kijken wil je een duidelijk, groot en scherp beeld.
  • Inhoud, je zoekt programma’s die voor jou interessant zijn, betrekking hebben op je doen en laten of een iets wat je aanspreekt, bijvoorbeeld een film met een goed verhaal, een interessante documentaire, het nieuws of een serie/soap om lekker in mee te gaan.
  • Special effects, levensechte beelden die je in de echte wereld nooit of nauwelijks zult zien kunnen het kijkershart van vele onder ons harder doen kloppen.

2) Omgeving

Kijkplezier wordt in de TV en film wereld ondersteund door geluid. Ook geluid is te verdelen onder deze twee punten:

1) Content

  • Kwaliteit, om echt te genieten wil je zuiver geluid waarbij zowel hoge als lage tonen goed klinken.
  • Inhoud, muziek die de stemming bepaalt, geluiden die aansluiten bij het beeld dat je ziet kunnen de kijkervaring behoorlijk verhogen. kijk maar eens een horrorfilm zonder geluid.
  • Special effects, geluiden die net als de beelden levensecht en realistisch zijn maar je in de echte wereld niet vaak zult horen.

2) Omgeving

  • Geluid, Dolby Surround zorgt al in menig huiskamer voor het gevoel alsof je er midden in zit.

En dan nu een BI-oplossing in het zelfde model gegoten:

1) Content

  • Kwaliteit, eerste vereiste is dat de data moet kloppen, de data moet daarnaast betrouwbaar en inzichtelijk zijn.
  • Inhoud, je wilt data zien die voor jou interessant is. Data die betrekking heeft op je doen en laten. Data waar je informatie uit kan halen die je verder helpt.
  • Special effects, dit zijn de visualisatie technieken, data op zo’n manier gepresenteerd zodat je er informatie uit haalt die je anders niet of nauwelijks had kunnen vinden.

2) Omgeving

  • Opmaak, een strakke opmaak geeft rust. Door het gebruik van een huisstijl worden rapportages herkenbaar. Een goede opmaak zorgt voor een passend geheel en maakt het betrouwbaar.

Gelijkenis

Wat mij het meest opvalt in deze vergelijking is dat (bij alle drie) content de grootst bepalende factor is voor kijkplezier maar voor de ultime kijkervaring de omgeving niet mag worden vergeten. Dit zorgt voor net dat beetje extra, dat maakt het compleet, dat is de slagroom op de taart.

BI & Kijkplezier

De gelijkenis van kijkplezier tussen de wereld van TV en film en de wereld van BI is wel aardig, al zeg ik het zelf. Betekent dit dat wij BI-ers een voorbeeld kunnen nemen aan de TV en film industie? Moeten wij er alles aan doen om het publiek met onze rapporten dashboards en scorecards te vermaken? Is “kijkplezier” de sleutel waar je BI producten mee verkoopt? Is “kijkplezier” DE BI KPI???

3 reacties leave one →
  1. 1 maart 2010 09:49

    Een verfrissende kijk op de beleving van een dashboard. Zeer onderhoudend en een goede beschrijving van een dashboard zou moeten doen.
    Het roep bij mij wel extra een aantal extra vragen op: Kun je in een dashboard laten zien hoe betrouwbaar informatie is?
    En in hoeverre is beleving van de opmaak objectief te formuleren?

    • 8 maart 2010 11:10

      Hoi Kijkertje,

      Je eerste vraag vind ik een interessante, omdat hier bij veel klanten waar ik heb gewerkt te weinig aandacht voor is.
      je zou bijvoorbeeld in een dashboard ook een data kwaliteits index op te nemen als KPI. Bijvoorbeeld op basis van de volgende punten:
      – Is de informatie tijdig geladen in het systeem
      – Van wanneer dateert de informatie
      – Is de informatie volledig,ofwel hoeveel onbekende records zijn er voor de bepalende dimensies
      Ik zou het zelf heel interessant vinden als de impact van beslissingen die worden genomen op basis van een dashboard zouden worden gemeten (is dat uberhaupt meetbaar???). Ik denk dat er weinig BI consultants zijn die deze feedback ooit hebben gekregen…

      Als antwoord op je tweede vraag:
      Ik denk dat de beleving van opmaak zeker subjectief is. Echter er zijn wel enkele universele regels die we in acht kunnen nemen.
      Op deze website lees je daar veel meer over: http://www.perceptualedge.com/

  2. 1 maart 2010 13:33

    Ha Perry,

    Leuke vergelijking. Leest lekker weg en je hebt een goed punt!
    Los van het kijkplezier van een dashboard( kwaliteit, inhoud, special effects en opmaak) ben ik benieuwd naar de achterkant. Is techniek niet ook erg bepalend ? Of kom je met een beetje excel ook aardig in de buurt ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: