Skip to content

Business Intelligence met Google trends

3 maart 2010
tags: ,

Met behulp van Google Trends kun je zien hoe vaak een term als zoekwoord is ingevuld in Google Search. Sinds het bestaan van Google Trends is het daarom vrij makkelijk te achterhalen wat hot is en wat niet (meer). Zeker als je 2 of 3 zoekopdrachten vergelijkt met elkaar.

Het leek mij eens leuk om Cognos, Business Objects en Qlikview gezamenlijk te analyseren via Google Trends. We beginnen met de eerste vergelijking.

In volume zijn Business Objects en Cognos nog ver boven Qlikview (niet verrassend gezien marktaandeel), maar de trend is licht neergaand en die van Qlikview licht omhoog.
Als we Qlikview nu alleen analyseren, dan zien we een duidelijk mooie opgaande lijn.

Als Cognos en Business Objects een neergaande lijn vertonen, hoe zit het dan met andere BI oplossingen? Is dat vergelijkbaar, of zijn Cognos en Business Objects uitzonderingen? Laten we eens kijken naar een vergelijking tussen Oracle Business Intelligence Suite (OBIEE) en Qlikview. De nieuwe Oracle Suite is nog niet zo lang geleden gelanceerd en is qua zoekvolume en trend vergelijkbaar met Qlikview.

Ik heb het recente Gartner kwadrant er eens bij gepakt en maak nu een vergelijking tussen een leader (Information Builders) en challenger (Qlikview). Dat spreekt boekdelen!

Zo kun je natuurlijk nog uren doorgaan (wat ik uiteindelijk ook heb gedaan🙂 )

Maar het meest interessante deel zit ‘m in de details wat betreft Business Intelligence. Als je goed kijkt zie je dat Google de cijfers mooi in perspectief plaatst. Google geeft de belangrijke gebeurtenissen (nieuwsberichten) weer in de tijd, die mooi te zien zijn via de labels (A, B, C, D, etc) en mogelijk een verklaring geven voor de trendbreuk. Persoonlijk vind ik dat een mooi staaltje BI. In de volgende link is de overname van Cognos door IBM en BO door SAP door deze labels duidelijk te zien .

Deze functionaliteit van Google zou naar mijn idee in elke BI-oplossing geïmplementeerd moeten worden! Het laat cijfers zien met een mogelijke verklaring(let wel, zowel automatisch als mogelijk handmatig toegevoegd). Dat zet informatie pas echt in perspectief!

One Comment leave one →
  1. Perry Koot permalink
    4 maart 2010 12:46

    Grappig die jaarlijkse dip vlak voor iedere jaarwisseling. Wat mij opvalt in de vergelijking tussen OBIEE en Qlikview is dat de “News reference volume” voor OBIEE bijna op de nullijn blijft liggen maar dat het “search volume” gelijk of zelfs hoger is dan die van Qlikview.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: