Skip to content

Vertrouwen?

12 maart 2010

De afgelopen weken werd verschillende malen het woord betrouwbaar gebruikt in samenhang met geleverde informatie. Sommige zetten me aan het denken.

Een mevrouw vertelde op BNR radio dat ze de stem computer niet vertrouwde omdat het niet zichtbaar was hoe de telling uitgevoerd wordt. Ze vertrouwde de software niet.  Dit heeft allemaal te maken met vertrouwen geven en transparant maken van de wijze van presenteren van informatie .  Gezien de discussie die in Rotterdam deze week is ontstaan rondom stembiljetten en stemcomputers is het interessant om te zien hoe aan informatie een kwaliteitskenmerk meegegeven kan worden.

Hoe komt het dat de meeste mensen een afschrift van hun bank wel vertrouwen en een stemuitslag niet?

Een ander voorval meer business intelligence gerelateerd had te maken met een klant die externe partijen van belangrijke informatie moet voorzien. De afnemers willen bewijs hebben dat de informatie betrouwbaar is.  Ik mag aannemen dat deze systemen zijn allemaal getest en geaccepteerd zijn.

WikiAnswers zegt het volgende:

Information that you can trust would be termed reliable. If you aren’t sure of the source, or the source is someone that you don’t trust, then the information would be unreliable, and you wouldn’t count on it in an important situation. If the information is reliable, then you might trust it without doing your own research.

Maar ja hoe betrouwbaar is deze definitie 🙂

Graag wil ik een discussie openen om te kijken hoe in een BI omgeving de afnemer vertrouwen kan krijgen in de geboden informatie.

Wie begint?

3 reacties leave one →
  1. Perry Koot permalink
    17 maart 2010 18:04

    Leuk discussiepunt! Ik denk dat een afnemer vertrouwen in de geboden informatie kan krijgen door gebruik te maken van het framing principe*. Hierbij ga je er van uit dat het oordeel niet alleen wordt beïnvloed door het hoofdonderwerp zelf maar ook door wat er om heen staat.

    Als je cijfers toont in een onverzorgd ogend rapport of dashboard loop je het gevaar dat de gebruiker zal denken dat er net zo weinig aandacht is besteed aan de kwaliteit van de informatie als aan het rapport zelf. Een verzorgd ogend rapport zal de betrouwbaarheid voor de gebruiker doen toenemen, of in ieder geval zeker niet schaden.

    Vergelijk het met aankopen op het Internet. Je besteld toch ook geen producten bij een amateuristisch ogende site?

    Of een rapport/dashboard er verzorgd uit ziet heeft te maken met opmaak. Hierbij denk ik aan simpele dingen als uitlijning, vormgeving en kleurgebruik. De huisstijl van een organisatie is hier meestal goed voor te gebruiken omdat dit ook nog een stukje herkenbaarheid en eigen identiteit met zich meebrengt.

    * http://changingminds.org/principles/framing.htm

  2. 18 maart 2010 10:21

    Zoals een bedrijf zijn succes kan meten met de NetPromotor score, zo zou je ook je informatie kunnen meten met het aanraden aan anderen. Als de informatie aangeraden wordt zal het kloppen.

    Een andere manier is kijken hoeveel het geraadpleegd wordt. Ook wel mooi the wisdom of crowds genoemd. Als er genoeg naar gekeken wordt, is daarmee de kwaliteit duidelijk of wordt automatisch verbeterd, het Wikipedia principe.

    Maar ja, mijn kinderen krijgen op de basis school te horen dat Wikipedia niet te vertrouwen is. En vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

    Zijn er nog andere ideeen?

  3. highandstoned permalink
    18 maart 2010 14:33

    Link aan de getoonde informatie de ontwikkelaar, de tester, de acceptant, het bronsysteem en laat de gebruikers de informatie scoren. Toon dan die score bij informatie maar toon ook een berekende score op basis van de scoring van andere informatie scores van die ontwikkelaar/tester/acceptant/systeem. Daarmee kun je nieuwe ongerelateerde informatie toch scoren op basis van de bronnen die aan de ontwikkeling van die informatie hebben bijgedragen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: